Hampapesto med squashpasta

IMG_7955

Att få hemlevererat grönsakslådor om fredagarna gör mig extra sugen på ”raw”food. jag skriver ”raw” innanför parentes eftersom jag med raw menar kall mat och inte att råvarorna nödvändigtvis är certifierade rawprodukter.

Grönsakssvarven gör fantastisk grönsakspasta och jag använder den mycket mer än jag trodde. Som till det här receptet som med fördel gör några timmar före servering så att smakerna får gotta ihop sig.
1 portion

Hampaolja ca 0.5dl
2 rivna (eller pressade) vitlöksklyftor
Saften från 1 citron
0.5 dl skalat hampafrö
1 msk Bjäst (näringsjäst)
1 rejäl nypa salt
1 kruka basilika
Mixa ihop allt till en sås. Om det blir för tjockt – späd med lite vatten. Smaka av med mer salt om det behövs och kanske lite chiliflakes (jag älskar ju chili)
Blanda peston med den svarvade eller (med potatisskalare skurna) squashen och rör om. låt stå runt 1 timme i rumstemperatur. Servera med svarta goda oliver

Synpunkter?

