Vegansk mimosasallad

20131007-171618.jpg

20131007-171645.jpg

20131007-171657.jpg

20131007-171714.jpg

Synd att jag glömde bort att jag åt upp ananasen förra veckan…

Funderade lite på vad jag skulle göra av rotsellerin som kom med grönsakslådan förra veckan. Ugnsrostade? Soppa? Någon sallad? Kollade övriga ingredienser och bestämde mig för en mimosasallad. Det är konstigt för tidgare ogillade jag verkligen frukt i mat men nu tycker jag att det ger en härlig smakbrytning.

Följade skärs i fina små kuber på 0.5×05 cm eller i kvartar (tex vindruvor och plommonkörsbärstomater)

1 skalat huvud rotselleri
ca 15 stora druvor
10 plommonkörsbärstomater
1 stort äpple
2 apelsiner (hade tagit 1 + 1/2 ananas men jag hade ju käkat upp ananasen…)
Lägg i en skål och strimla ner 1 dm purjo
1.5 dl frysta ärtor
ca 10-15 kalamataoliver

Mixa 2 dl blötlagda (över dagen tex) cashewnörter till en hyfsat slät massa. Jag brukar göra stora satser och frysa in för senare behov.
Blanda cashewmassan med 1 tsk dijonsenap, 1 tsk vitvinsvinäger, 1 tsk rapsolja, salt + papper. Är det för grynigt späd med tex havregrädde/sojagrädde eller likande.
Blanda ner det i skålen med grönsaker/frukt. Rör om och smaka av med ev mer salt. Låt stå ca en timme i rumstemperatur för att gotta till sig. Knaprigt, sött, jordigt, kryddigt och krämigt!

 

Synpunkter?

