Älskade potatismos

IMG_8251

 

Äntligen går det att göra potatismos – som jag har längtat. Jag älskar potatismos som äts med något såsigt till. Det känns så där ”tillbaka till 70-talet”

Jag struntar i att det finns en stor grupp människor som ratar potatis, som ser potatis som en slags djävulens föda som lurar folk ner i sockerträsket. Jag lägger mig inte i hur andra gör med potatis. Jag gillar potatis. Potatis är festmat för mig! Svenskodlad ekopotatis – det är bra skit det.

 

http://tranastyrka.se/potatis-som-livsmedel/

 

Så åter till potatismoset. Det funkar utmärkt att göra potatismos som späds med lite mejerifritt margarin/kokosfett och mandelmjölk istället för det vanliga med smör och mjölk/grädde.

Letade i kylen efter något såsigt att ha till och hittade ett paket chi-chi längst bak i kylskåpet, ett pkt havregrädde och en påse med ostronskivling. Perfekt!

Resultatet blev en röra av fräst rödlök och ostronskivling där jag, när lök och svamp blivit lite knapriga, blandade ner skivad chi chi och färskskivad chili. Hällde på havregrädde och smaksatte med lite tamari.

Mmmmm potatismos! Jag längtar efter min lunchlåda idag.

Veganmat behöver inte se annorlunda ut än traditionell kost. Jag tror f.ö att köttätare inte ens skulle märkt att det var en veganmåltid om jag hade bjudit någon på middag… men det gjorde jag inte så därför har jag matlåda. 🙂

10 reaktioner på ”Älskade potatismos

  1. Min sons synpunkt på vegetariskt mat är att man ska laga ”vanlig mat” men byta ut icke vegetariska alternativ till vegetariska. Han anser att man ska inte krångla till det och att de inte behöver vara så komplicerat att äta vegetariskt och jag tycker nog att han har en poäng där. Sedan kan man ju få fundera en stund vad för vegetariskt alternativ man ska använda när man byter ut men med lite experimentlusta och google kommer man långt och så den här bloggen så klart! Fast jag avskyr bo i håla när jag ska handla och försöka hitta vegetariska alternativ.

    • Fast det beror på vad man tycker är vanlig mat? Jag tycker att all min mat genom tiderna varit ”vanlig” men jag har förstått på besökare och ungarnas vänner att vi ätit allt utom vanligt. Att äta vegetariskt är inte så komplicerat (det är ju som att äta vanligt) men att äta veganskt kräver lite tanke när man äter om man inte vill se ut som ett anemisk benrangel 😀

      • Min son har en vän som är vegan och jag måste säga att vegetarisk mat är enklare än veganskt mat men allt går om man bara tänker efter. Du har ju dessutom tagit bort även gluten men det äter ju veganer. Vegetariskt mat är ju när man lagat det tillräckligt många gånger vanlig mat.

  2. Ping: Att vakna extra utvilad | Absolut ointressant

  3. När jag var liten hatade jag verkligen potatis. Det bara växte i munnen när jag tvingades äta det. Ibland mosade jag det i sås för att få ner det, men väntade till sist med att äta det och då var det kallt och ännu äckligare. Idag förstår jag inte hur jag kunde tänka så. Jag älskar potatis. Och potatismos är ju dögott.

    Att äta vegan tycker jag inte är så mycket krångligare än vegetariskt. Eller vanligt för den delen heller. Det är då mycket som man kan byta ut till vegana produkter nuförtiden.

    Det såg himla gott ut med ostronskivling till moset. Det har jag aldrig ätit faktiskt.

  4. Jäkla tur att jag precis hade ätit det sista av bananpannkakan, annars hade jag börjat slicka på paddan. :-p
    Jag älskar potatis och varenda sommar längtar jag efter mos.

Synpunkter?

