Sojafärs

http://kostradgivare.nu/var-forsiktig-med-sojaprodukter-del-2/

http://ankisundin.se/soja-bra-protein-men-van-eller-fiende/

Det finns delade meningar om nyttig/onyttigheten med sojaprodukter så det får folk själv bilda sig en uppfattning om. Personligen föredrar jag produkter med så okonstiga saker i som möjligt tex anammas soja färs som ”bara innehåller” Sojaprotein, rapsolja, lök, naturlig arom, äppelextrakt, salt(1,3%), kryddor, vitlök

Fördelen med sojafärs är att hälften inte är vatten så den mängd man lägger i pannan är den mängd det blir efter stekning, m.a.o så blir det ganska drygt i förhållande till priset som givetvis är dyrare än tysk och irländsk färs från köttfabriken.

För 10 år sedan testade jag att köpa torkad sojafärs – det är billigt men jag gillade inte den men det kanske är dax att göra en ny utvärdering?

Quorn då? Jag köper aldrig quorn, jag gjorde det för 10 år sedan men jag blir sjuk av quorn. Illamående och magknip. Läste att det inte är helt ovanligt. Dessutom ogillar jag gummikonsistensen i quorn och nu när jag inte äter ägg så går quorn bort ändå.

Men prova lite sojafärs. Det tycker jag. Typ idag? 😉

7 reaktioner på ”Sojafärs

  1. typ i helgen! Men det låter helt klart intressant och det har ju kommit mer och mer märken. Är det något märke som är bättre eller sämre smak och innehåll tycker du?

  2. Här tycker vi att Anamma är den klart godaste sojafärsen, att den sedan är den som innehåller mest naturliga saker är ju inte dåligt heller.

  3. Här i Tyskland finns det så vitt jag sett ingen fryst sojafärs över huvudtaget så vi kör med torkad. Men jag vet att det finns ett märke i Sverige som har en superbra torkad sojafärs som jag absolut tycker att du ska testa. Veggi, en grön, liten påse som finns på många affärer. Den finns i både färgad (med soja tror jag) eller ofärgad. Det finns också i burgarvariant, men det har jag inte testat. Jag äter inte heller qourn, det känns hemskt märkligt att äta en produkt som är tillverkad i ett laboratorium. Då känner jag att ekologisk soja är 1000 gånger nyttigare.

    • Jag köpte burgare från veggie igår men har ännu inte testat. jag tror att det får bli middag till sonen och mig för jag har hört att dom är riktigt bra!

    • Jag tror att det var frysta burgare från veggie som jag köpte igår men som jag ännu inte testat. Alla tips är bra och min yttepytte lilla frys är smockfull så torrvaror får lättare plats 🙂

Synpunkter?

